Czy rozwód kościelny jest możliwy?

Reguły zostały ustanowione przez zespół prawników kanonicznych mianowanych przez Watykan, którzy spędzili rok studiując sposoby uproszczenia tego procesu, jednocześnie zapewniając, że Kościół utrzymuje swoją pozycję, że małżeństwo jest dożywotnim i świętym zobowiązaniem. Człowiek odpowiedzialny za nadzorowanie zmian, monsignor Pio Vito Pinto, powiedział na konferencji prasowej, że jest to tylko trzecia rewizja tego procesu w 2000-letniej historii Kościoła, a ostatnie reformy zostały wprowadzone w 1741 i 1908 roku. Zostało to opisane jako zmiana, która służy biednym i cierpiącym, których małżeństwa są zerwane.

Zgodnie z wytycznymi, para domagająca się unieważnienia i rozwodu kościelnego nie będzie już wymagać drugiej decyzji potwierdzającej unieważnienie ich małżeństwa po tym, jak zostało już zadecydowane przez trybunał kościelny. Panel stwierdził, że zamiast tego osiągnięto „wystarczającą moralną pewność” za pomocą jednej decyzji. W sprawie uznanej za prostą panel stwierdził, że niektóre decyzje o unieważnieniu i rozwodzie kościelnym mogą być podejmowane bezpośrednio przez lokalnego biskupa. Franciszek wezwał biskupów do stworzenia struktur, które poprowadzą oddzielonych katolików, którzy rozważają unieważnienie lub rozwód kościelny.

Wśród powodów, dla których strona mogła domagać się unieważnienia, panel uwzględnił odkrycie, że osoba w małżeństwie była w związku pozamałżeńskim w momencie małżeństwa, kiedy małżonek dokonał aborcji i gdy jedna ze stron nie miała wiary religijnej. Zmiany ułatwią katolikom z całego świata, którzy chcą ponownie wyjść za mąż, aby ich drugie małżeństwo zostało uznane przez kościół, co pozwoli im w pełni uczestniczyć w życiu Kościoła. Chociaż w Polsce unieważnienie i rozwód kościelny jest stosunkowo łatwy do otrzymania, proces ten może być niezwykle trudny w krajach takich jak Argentyna i Chile, gdzie może to potrwać lata. W przeciwieństwie do procesu rozwodu kościelnego, w którym małżeństwo zostaje rozwiązane, całkowite unieważnienie opiera się na stwierdzeniu przez kościół, że małżeństwo nigdy nie zostało właściwie zawarte. Przyczyny mogą obejmować jednego lub oboje partnerów, którzy nie rozumieją ślubów, nie zdają sobie sprawy z małżeństwa przez całe życie lub nie chcą mieć dzieci. Papież od dawna głośno opowiada się za ułatwieniem tego procesu, co odzwierciedla rzeczywiste doświadczenie, jakie wniósł do papiestwa i które dało mu reformatorską reputację. Wielokrotnie powtarzał, że unieważnienie i rozwód kościelny nie powinny być źródłem zysku dla Kościoła. Ten ruch może być interpretowany jako część szerszego wysiłku, aby sprowadzić rozczarowanych i zniechęconych katolików z powrotem do kościoła i do wiary.